"Dezvoltarea afacerii este asigurata     
printr-o
CONDUCERE COMPETENTA"    

 articole/
 informatii utile
 informatii
 video
 cerere
 oferta

Exista < manager privat > ?

  (Nota: textul din articolul urmator este protejat de legea dreptului de autor, legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, actualizata, drept acordat
s.c. Premier Management s.r.l., Bucuresti)

 

 

In spatiul public (dominant, in mediul politic) a aparut un nou tip de manager: <managerul privat>

Dupa cum se enunta, <managerul privat> ar fi un tip de manager care nu se gaseste printre conducatorii existenti astazi in diversele intreprinderi care au mai ramas cu capital majoritar sau integral de Stat.

note introductive:

 
  • prin <manager> intelegem o persoana calificata sa deruleze procese de planificare, organizare, coordonare si control.
    • aceste procese/ activitati majore sunt numite si procese de management
      (in literatura de specialitate sunt numite <functiile managementului>
      • procesele de management sunt cele care
        • orienteaza/ ghideaza toate procesele (operationale/ de realizare) din cadrul organizatiei
        • dirijeaza comportamentul angajatilor in derularea activitatilor
        • determina modul de consum al resurselor de care dispune organizatia.
  • <managementul> este o meserie.
    • obs.
      • in literatura de specialitate gasim inca, destul de frecvent, aprecierea conform careia managementul este un tip de arta si ca ar putea fi practicat intuitiv (exista chiar lucrari care trateaza asa numitul <management intuitiv>). (din fericire, tinand cont si de momentul istoric pe care-l traim, gasim cu totul secundar rolul divinului in aplicarea managementului). 
        • aceasta abordare tine de maturizarea stiintei si practicilor de conducere (de management).
          • ca in orice meserie, managementul a parcurs si continua sa parcurga drumul de la rugaciune, credinta si intuitii, la dezvoltarea de proceduri, metode, tehnici, instrumente specifice, la stabilirea de principii si modalitati proprii de a obtine rezultatele dorite.
             
      • o alta eroare, frecvent intalnita in mediul de afaceri, este convingerea ca oricine poate conduce (practica managementul) daca este numit intr-o <functie de conducere> , sau a infiintat o firma (este intreprinzator).
        •  in cazul intreprinzatorului, costul invatarii meseriei de manager este platit prin erorile de conducere (resurse consumate inutil, relatii cu furnizorii/ clientii deficitatare, etc.). Daca se afla pe o piata inalt profitabila si invata rapid meseria de manager, intreprinzatorul <poate supravietui> (afacerea continua sa existe).
          • ca nota, un intreprizator abil va sti intodeauna ca, prin practicarea meseriei de manager, spiritul de intreprinzator moare sau poate fi puternic afectat si, ca urmare, realizeaza ca este mult mai eficient sa angajeze un manager calificat, intreprinzatorul monitorizand si controland rezultatele obtinute.
          • in cazul celui numit/ celei numite intr-o pozitie de conducere, costurile de invatare vor fi suportate de structura de conducere care l-a numit/ a numit-o. 
            • In cazul Statului, datorita slabului sistem de control, costurile ineficientei <celui numit/ celei numite> intr-o functie de conducere vor fi suporate de populatie (<proprietarii> Statului).
               
    • ca in orice meserie, un conducator (manager) pentru a fi calificat trebuie sa cunoasca si sa inteleaga practicile specifice, sa-si dezvolte o serie de abilitati si deprinderi care il vor ajuta sa-si indeplineasca meseria cu succes (sa obtina rezultatele dorite)
       - pentru a fi manager, calificat in conducere (in management)
         o persoana trebuie
      • sa cunoasca si sa inteleaga bazele managementului (ca stiinta, cel putin fundamentele si, cel putin, instrumentarul elementar ale practiciilor de conducere) si, dupa caz, a managementului particular aplicat in domeniul in care activeaza/ va activa.
      • sa detina si sa-si dezvolte anumite abilitati necesare pentru a practica conducerea (managementul) - anumite insusiri fizice si, in mod deosebit, anumite insusiri psihice necesare indeplinirii rolului de manager (capacitatea de sinteza, de analiza, de rezistenta la stres etc.)
      • sa demonstreze, dupa caz, ca urmeaza un traseu de practica in conducere, pe linia: debutant, junior, specialist, senior, expert in conducere (in management).
         
    • o persoana, calificata in meseria de <manager>, va aborda adecvat procesele de management (de planificare, organizare, coordonare, control), obtinand rezultatele dorite.

 

 

    Revenind la tema articolului, se pare ca <managerul privat> actioneaza in companiile private care,
prin definitie, sunt bine conduse (?!). (
in fapt, conform rezultatelor oficiale, a informatiilor publice de afaceri si din experienta proprie din contactul cu zeci de companii, marea majoritate a firmelor private sunt mediocru conduse).

Ca urmare, se pare ca 
<managerul privat> ar fi mult mai competent in conducerea organizatiilor si, in consecinta, ar fi benefica angajarea acestuia la <Stat>.
 
Se afirma, ca <Statul> este un slab administrator si, ca urmare, organizatiile in care Statul are capital majoritar sau integral ori se privatizeaza ori, poate initial, se angajeaza manageri de tipul: <manager privat>. Statul, se pare, astfel, ar avea numai beneficii din angajarea unui manager de aceast tip.


Note:

-     <Statul>, ca entitate, este o (mega)organizatie cu o structura complexa si care are ca <proprietar> pe toti cetatenii Romaniei.

 

-    <Statul> este condus de catre politicieni alesi periodic de catre cetatenii Romaniei (<proprietarii Statului>), iar politicienii, de cele mai multe ori, impun conducerea (managementul) in unitatile economice sau de alta natura unde statul are capital majoritar sau integral.

         Obs. <Statul> este bine condus (este administrat) in masura in care selectia conducatorilor (selectia
                  politicienilor) este suficient de riguroasa (este asigurata de partidele politice si, in foarte mica
                  masura, de catre cetatenii Romaniei)
si, de asemenea, in masura in care 
                  exista sisteme de control si corectie aplicate consecvent. Similar, 
organizatiile in care <Statul>
                  are capital integral sau majoritar sunt foarte bine conduse in masura in care managerii sunt
                  selectati riguros si exista sisteme de control eficace.
  


 

-    <Statul>, ca organizatie, are o structura corporatista complexa: este format dintr-un sistem de entitati (organizatii) care au diverse roluri si intre care exista anumite relatii si conditionari.

 

-    <Statul> urmareste, in mod natural, ca orice organizatie, interesele < proprietarului>, in speta, interesele cetatenilor Romaniei - interesele fiind grupate, in esenta, in sanatate, educatie, justitie, protectie si bunastare. Ca urmare, <Statul>, prin conducatorii sai, politicienii, nu este orientat in mod expres catre profit ca o societate comerciala (<Statul> ar trebui sa joace un rol de <educator>, <protector>, <facilitator>  si <investitor strategic>)    

         Observatii legate de un viitor probabil, urmarind tendintele prezente
          - odata cu cedarea catre <privati> a functiilor si a proprietatilor detinute de <Stat>, va creste si
            orientarea catre profit a <Statului>; 
            astfel, treptat, se va ajunge la <capitalismul absolut>, moment in care <Statul> va fi integral privat,
            iar orientarea catre profit a acestuia  va fi similara cu a oricarei societati comerciale; 
         -  probabil, odata cu <Statul> total privatizat, actiunile cu impact social, educational, de protectie,
            de facilitare, strategic investitional daca nu sunt apreciate ca profitabile de noii proprietari  <privati !?>
            vor fi, treptat, abandonate. 

          

-     Managerii/ Conducatorii care activeaza <la Stat> trebuie sa cunoasca sa gestioneze/ administreze eficace activitatile, oamenii si resursele indiferent daca conduc organizatii orientate catre profit sau organizatii care urmaresc scopuri nonprofitabile - cum este cazul managerilor de spitale, de institutii de invatamant etc.). Indiferent de obiectivul urmarit (profitabilitatea sau alte obiective), managerii trebuie sa abordeze calificat procesele de planificare, organizare, coordonare si control.

-     managerii de <la Stat> aflati in structuri organizatorice neorientate catre profit (si, evident, pentru cei care activeaza in organizatii orientate catre profit) trebuie sa aiba calificarea fundamentala similara cu a managerilor din sectorul privat:

                         - un conducator/ manager calificat, trebuie sa cunoasca sa gestioneze/ administreze
                    eficace activitatile, oamenii si resursele 

                    (sa abordeze calificat procesele de planificare, organizare, coordonare si control).

 

 

    Indiferent de organizatia unde activeaza (la <Stat> sau la <privat>),
un manager/ conducator este persoana calificata in indeplinirea rolului de administrare/ gestiune eficace a oamenilor, activitatilor si resurselor,
rol indeplinit prin planificare, organizare, coordonarea si control.

Indiferent de organizatia in care lucreaza  (la <Stat> sau la <privat>), 
pentru a obtine foarte bune rezultate:
- inainte de angajare, managerul/ conducatorul trebuie:

              - sa confirme calificarea in management (conducere) la nivel fundamental (de baza)
              -
sa confirme parcurgerea cel putin a unui curs de bazele managementului, si, dupa caz a unei specializari
                 in managementul tipului de institutie in care va lucra (daca este cazul, ca ex. in managementul spitalicesc) 
              - sa confirme o experienta minima in conducere/ management

  - dupa angajare, conducerea superioara (ca exemplu, consiliul de adiminstratie, organizatii ale statului specializate
    in inspectie/ control/ evaluare), trebuie:

                   - sa aplice un riguros SISTEM DE CONTROL al activitatii managerului/ conducatorului 
                 (este punctul cel mai slab pentru organizatiile in care statul are active)

               - nota: in fapt, principalul motiv pentru care < STATUL> nu-si indeplineste misiunea (scopurile
                 fundamentale pentru care este exista) este determinat de foarte slabele (si, uneori, inexistentele)
                 sisteme de control
 aplicate asupra diverselor organizatii care-l alcatuiesc.

                 (sub <necesitatea autonomiei>, in fapt, controlul este dizolvat si, ca urmare, conducatori ai diverselor
                 organizatii (primari, directori de spitale,  manageri ai unor societati comerciale <de STAT> etc.)  nu mai
                 urmaresc interesele cetatenilor Romaniei ci propriile interese - avand in gestiune o avere si neexistand un
                 sistem de control, sau acesta este foarte slab, se manifesta tendinta de a utiliza averea in propriul interes.   

                      - indiferent de natura proprietatii un manager, indiferent ca  lucreaza <la stat> sau <la privat>,
 
                       
 daca asupra sa nu se exercita un sistem de control,
                        va avea tendinta de a subordona interesele organizatiei propriilor interese

                        (cu alte cuvinte, oricat de <privat> ar fi managerul, in lipsa unui sistem de control eficace acesta 
                         tot slabe rezultate va avea
) . 

                 
Pierderile/ rezultatele slabe ale unor organizatii sunt dominant determinate de un SISTEM DE CONTROL deficitar 

(un sistem de control eficace va elimina, in mod natural, un conducator/ manager ineficient si ineficace) 

 

    In concluzie, nu exista tipul de: <manager privat>. Exista doar conducatori/ manageri care sunt calificati in management (in conducere) si care, initial, sunt selectati riguros si, ulterior, sunt controlati si evaluati in functie de performanta in conducere pe care au obtinut-o.

 

Este manager (si atat!) orice persoana care exercita atributii de planificare, organizare, coordonare si control, si care, se presupune ca are competentele de a gestiona eficace activitatile, oamenii si resursele astfel incat sa obtina rezultatele dorite (de proprietar, oricare ar fi acesta).

 

Nota: Din pacate sistemul de selectie a managerilor/ conducatorilor este ingreunat de lipsa unui sistem obiectiv, unitar, de evaluare si confirmare (certificare) a competentelor in ”management”/ in ”conducere”
- nu exista un organism/ entitate si nici proceduri/ standarde (recunoscute de toti cei interesati)
   prin care sa se confirme obiectiv competenta manageriala a unei persoane.

 

Competenta in ”management” presupune existenta/ confirmarea

- unei educatii si a unor specializari/ instruiri in management/ conducere (cunoasterea <bazelor managementului> si, dupa caz, a managementului specializat); 

- unei experiente practice dovedite in conducerea oamenilor, in gestiunea resurselor si in administrarea activitatilor unei organizatii;

- unor abilitati si deprinderi, precum si a unor insusiri psihice specifice (capacitatea de sinteza, atentie distributiva, capacitatea de concentrare etc.) 

 

Va invitam sa participati la cursurile-seminar de practica manageriala realizate de Premier Management s.r.l.!


Avem competenta necesara sa furnizam

  • servicii calificate de consultanta manageriala - cresterea performantei afacerii prin consolidarea proceselor de management
    (beneficiati de rezultatele introducereiii de bune practici de management de planificare, organizare, monitorizare, control);
  • evaluari si diagnoze de management (ale activitatilor de management/ ale personalului care indeplineste functii de conducere)
    (in scopul cunoasterii/ intelegerii slabiciunilor de management si a identificarii actiunilor de imbunatatire ce se impun);
  • cursuri-seminarii de practica manageriala
    (in scopul consolidarii competentei managerilor, a conducatorilor aflati pe diverse niveluri irarhice).

Suntem onorati sa raspundem oricarei solicitarii a dvs. referitoare la cresterea performantelor firmei
prin abordarea calificata a managementului afacerii!


Ne puteti contacta la mob. 0722.530.872 , tel./fax 021-242.12.22 sau prin e-mail: contact@premier-management.ro

 

ultima revizie (3): 10 sept. 2013
revizie (2): 01 apr. 2013
revizie(1): 28 feb.2013

publicat initial: 10 ianuarie 2012   

dr.Octavian LOGHIN - coordonator articole s.c. Premier Management s.r.l.
dr.octavian_loghin@premier-management.ro

 

 Copyright © Premier Management s.r.l.  All Rights Reserved

(textul este protejat de legea dreptului de autor, legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe). 

 

 

sus

 

Reveniti la informatii utile

 

 

 

 

S.C. PREMIER MANAGEMENT S.R.L.
adresa : str. Cristea Mateescu nr. 2, sect.2, Bucuresti
tel./ fax : 021-242.12.22
mob. : 0722.530.872
e-mail : contact@premier-management.ro
web : www.premier-management.ro