"Dezvoltarea afacerii este asigurata     
printr-o
CONDUCERE COMPETENTA"    

 articole/
 informatii utile
 informatii
 video
 cerere
 oferta

Maturitatea organizatiei

Nota: textul din articolul urmator (incluzand desenele) este protejat de legea dreptului de autor, legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, actualizata, drept acordat s.c. Premier Management s.r.l., Bucuresti)


O organizatie, indiferent de profilul activitatii, forma juridica sau de dimensiunea sa, manifesta un anumit grad de maturitate pe piata specifica. O organizatie care manifesta un grad scazut de maturitate fructifica mediocru oportunitatile existente. Daca o organizatie cu grad scazut de maturitate ar activa pe o piata intens concurentiala (cum sunt multe piete în Uniunea Europeana) sunt mari sanse sa falimenteze.

 

Prin <maturitate> intelegem masura in care organizatia este capabila

sa constientizeze

o        realitatile din mediu,

o        competentele de care dispune,

o        efectele realizarilor proprii si, de asemenea,

are vointa necesara sa actioneze adecvat, fructificand astfel la maximum oportunitatile din  piata.

 

Succesul organizatiei (exprimat prin profit pentru societatile comerciale) este conditionat de relatia dintre oportunitatile pietei si maturitatea de care dispune organizatia.

 

 

 

 

Putem grupa organizatiile dupa gradul de maturitate manifestat, în:

organizatii inocente;

organizatii adolescente;

organizatii adulte;

organizatii rigide.

 

Organizatiile inocente se regasesc dominant in cadrul microintreprinderilor. Acest tip de organizatii se pot gasi in categoria intreprinderilor mici si mijlocii daca acestea activeaza pe piete slab concurentiale. Acest tip de organizatie se caracterizeaza prin faptul ca:

   - normele interne sunt dominant informale – exista, cel mult, norme documentate impuse ca urmare a cerintelor legale sau/si de reglementare (cum ar fi fise de post; regulament intern etc., documente impuse de autoritati);

   -  procesele de analiza, de masurare, de monitorizare sunt minimale si concentrate doar pe informatii financiare cu caracter general;

    - timpul de raspuns al organizatiei la solicitarile mediului este foarte mic – organizatia reactioneaza foarte repede la diverse solicitari, dar calitatea raspunsului in raport cu cerintele impuse este foarte mica;

   - supravietuirea reprezinta principala strategie urmarita de managementul superior.

  -  forma dominanta de actiune este de tipul „stimul-raspuns” - organizatia practica cvasi-dominant managementul reactiv.

 

Organizatiile adolescente se regasesc, in mod deosebit, in organizatii mici si mijlocii. Acest tip de organizatii se caracterizeaza prin faptul ca:

    - au un cadru normativ oficial slab dezvoltat;

   - procesele de analiza, de masurare, de monitorizare sunt concentrate in mod deosebit pe subiecte ce tin de existenta/ supravietuirea organizatiei - in special, sunt monitorizate anumite informatii economice generale, de tipul: volumul vanzarilor, umarirea situatiei platilor furnizorilor etc.;

   - au un timp mic de raspuns la solicitarile mediului;

   - organizatia actioneaza dominant pe principiul „stimul-raspuns” dar se manifesta si situatii cand actioneaza pe baza unor analize.

   - se practica dominant managementul reactiv dar exista forme incipiente de manifestare a managementului proactiv.

 

Organizatiile adulte sunt preponderent companii mari, dar in conditii de competitie intense pe piata, regasim acest tip de organizatii si in cadrul unor organizatii de mici dimenisiuni. Acest tip de organizatii se caracterizeaza prin faptul ca:

   - exista un cadru normativ oficial dezvoltat - exista norme documentate pentru marea majoritate a componentelor organizatiei;

   -  procesele de analiza, de masurare, de monitorizare sunt elaborate si bogate în continut; timpul de raspuns la solicitari este mediu.

   - organizatia actioneaza dominant pe baza rezultatelor din analize, masurari si monitorizari,

    - se practica preponderent managementul proactiv - exista momente cand se trece la un tip de management reactiv, ca urmare a unor turbulente in piata specifica;

 

Organizatiile rigide sunt preponderent organizatii de dimensiuni mari si foarte mari (nationale sau globale). Acest tip de organizatie are ca si caracteristici faptul ca:

    - are  un cadru normativ excesiv dezvoltat in raport cu dinamica pietei si/sau cu gradul de dezvoltare al organizatiei - normele documentate sunt extrem de detaliate, se modifica greu si, de multe ori, determina un raspuns inadecvat la mediu – prin timpul de reactie sau/si prin continut;

    -  procesele de analiza, de masurare, de monitorizare sunt excesiv de elaborate si bogate in continut;

    - timpul de raspuns la solicitari este mare sau/si foarte mare in raport cu cerintele mediului.

   - organizatia actioneaza in mod cvasidominant pe baza rezultatelor din analize existand situatii cand, datorita mobilitatii pietei, raspunsul sa fie  inadevat.

   - se practica excesiv managementul proactiv, ceea ce determina, in piete instabile, raspunsuri inadecvate la mediu.


Firma poate sa-si creasca gradul de maturizare (si, implicit, performanta) prin consolidarea proceselor de management.
Premier Management s.r.l. va poate sprijini in acest demers.

Astfel, prin realizarea unei diagnoze manageriale de tip < TroubleShooting > la nivelul unei zone/ activitati (ex: marketing-vanzare, aprovizionare, depozitare, logistica, productie, montaj, intretinere, service, etc.) sau pe ansamblul organizatiei,

  • cunoasteti problemele de natura organizatorica sau manageriala existente in zona/ activitatea supusa diagnozei sau la interfata dintre zone/ activitati;
  • vi se prezinta anumite realitati referitoare la angajati;
  • va sunt furnizate recomandari pentru cresterea gradului de organizare si control intern, pentru cresterea competentei managerilor.

Apeland la programul de consultanta manageriala < Normativ >, va bucurati de

  • optimizarea modului de lucru existent si cresterea controlului activitatilor supuse analizei
  • standardizarea modului de lucru si existenta premizei de obtinerea constanta a rezultatelor stabilite.
    • exemple de norme realizate in cadrul acestui program: "Evidenta si monitorizarea situatiilor financiare curente", "Gestiunea relatiei cu clientul", "Controlul aprovizionarii", "Planificarea si monitorizarea realizarii lucrarilor", ”Circulatia marfurilor prin firma”, "Controlul mentenantei utilajelor", "Controlul si monitorizarea consumurilor", "Tratarea incidentelor", "Instruirea si evaluarea personalului", "Controlul si aprecierea performantei", etc..

Prin programul de consultanta <Perform Business> beneficiati de rezultatele implementarii unor procese calificate de planificare, organizare, monitorizare si control. Prin introducerea de bune practici de management sunt create premisele cresterii productivitatii (rezultate superioare raportate la timp), a calitatii (respectarea cerintelor) si a rentabilitatii (rezultate superioare raportate la costuri).

Suntem onorati sa raspundem oricarei solicitarii a dvs. referitoare la cresterea performantelor firmei
prin abordarea calificata a managementului afacerii!


Ne puteti contacta la mob. 0722.530.872 , tel./fax 021-242.12.22 sau prin e-mail: contact@premier-management.ro

 

 

articol initial: 26 mai 2006 ( <Maturitatea organizatiei si conceptele de indicator si indicator de performanta>)  

articol actualizat: 14 martie 2010
ultima actualizare: 11 iunie 2014

dr.ing. Octavian LOGHIN - coordonator articole s.c. Premier Management s.r.l.


Copyright © Premier Management s.r.l.  All Rights Reserved

(textul este protejat de legea dreptului de autor, legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe). 

sus

 

Reveniti la informatii utile

 

 

S.C. PREMIER MANAGEMENT S.R.L.
adresa : str. Cristea Mateescu nr. 2, sect.2, Bucuresti
tel./ fax : 021-242.12.22
mob. : 0722.530.872
e-mail : contact@premier-management.ro
web : www.premier-management.ro