"Dezvoltarea afacerii este asigurata     
printr-o
CONDUCERE COMPETENTA"    

 articole/
 informatii utile
 informatii
 video
 cerere
 oferta

 

Certificarea ISO 9001 - intre necesitate si valoarea adusa  

Nota: textul din prezentul articol (incluzand desenele) este protejat de legea dreptului de autor, legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, actualizata, drept acordat s.c. Premier Management s.r.l., Bucuresti).

 

 

In acest articol prezentam succint ce este/ reprezinta „certificarea ISO 9001” si de ce este ea utila diverselor organizatii.

In ultimul timp observam pe numeroase piete o pronuntata crestere a interesului pentru deja popular numita „Certificare ISO 9001”. De asemenea, exista actiuni din partea autoritatilor statului de a impune diverselor organizatii sa se „certifice ISO 9001”. De ce aceasta certificare a devenit atat de importanta ? De ce este nevoie de ea ? De ce si institutiile statului trebuie sa obtina aceasta certificare ?

Pentru a raspunde la aceste intrebari credem ca initial este necesar un raspuns la intrebarea:


Ce este/ reprezinta „Certificarea ISO 9001” ?

Simplist, „certificarea ISO 9001” reprezinta o confirmare a respectarii de catre organizatie a cerintelor standardului referitor la management ISO 9001:2008.

In fapt, „certificarea ISO 9001” reprezinta o apreciere a calitatii actului managerial, o apreciere a bunelor practici din organizatie(vezi si articol Implementarea unui sistem de management al calitatii conform cu ISO 9001:2008). 

Se confirma/ apreciaza, prin procesul de certificare, orientarea organizatiei in directia calitatii (se apreciaza masura in care organizatia are competenta necesara sa aduca multumire/ satisfactie celor interesati de rezultatele activitatii ei si se confirma existenta unor suficiente dovezi in acest sens). Aprecierea se realizeaza urmarind cerintele "cadru"; ale standardelor referitoare la managementul calitatii din familia ISO 9000 (in mod explicit a standardului ISO 9001:2008). 

Aprecierea/ confirmarea bunelor practici urmareste (avand ca referential standardul ISO 9001:2008) modul cum diversele activitati/procese din organizatie sunt planificate, urmarite, controlate-evaluate, corectate-imbunatatite astfel incat, la final, prin rezutatele obtinute, sunt satisfacute cerintele impuse, partile interesate de organizatie obtin satisfactia asteptata.

Se apreciaza ca o organizatie este de „calitate”, este orientata in directia calitatii, atunci cand partile interesate de acea organizatiesunt satisfacute. 
Apreciera orientarii catre calitate a organizatiei este conditionata de multumirea/satisfactia perceputa de partile interesate de rezultatele organizatiei.

Astfel:

  • pentru client „calitatea” este vazuta ca masura satisfactiei primite de la organizatie prin produsele si serviciile realizate de aceasta;
  • pentru furnizori „calitatea” este vazuta ca masura in care sunt respectate intelegerile contractuale;
  • pentru „Stat” o organizatie este de „calitate” daca totalitatea activitatilor sale sunt conforme cu reglementarile legale;
  • pentru actionari/ asociati organizatia este de „calitate” daca sunt recuperate investitiile initiale si ofera profitul asteptat;
  • pentru angajati organizatia este de „calitate” daca este capabila sa ofere totalitatea conditiilor de lucru si a beneficiilor negociate/ stabilite s.a.m.d..

 „Certificarea ISO 9001” reprezinta o confirmare a bunelor practici 
existente in organizatie, urmarind cerintele ISO 9001:2008.

 

fig.1. Prin certificare se confirma ca in organizatie exista un sistem de management al calitatii

conform ISO 9001:2008 (se confirma orientarea organizatiei in directia „calitatii”)

 

De ce este necesar ca o organizatie sa obtina "certificatul ISO 9001"?

Daca o organizatie are un foarte bun renume, sau se afla pe o piata slab concurentiala (sau chiar mediu concurentiala) „Certificarea ISO 9001” reprezinta mai mult o forma prin care isi poate confirma bunele prestatii efectuate. In acest caz, certificarea nu reprezinta nici pe departe un obiectiv obligatoriu pentru a se mentine pe piata sau/si pentru a prospera.

Pentru o organizatie care se afla pe o piata puternic concurentiala, „Certificarea ISO 9001” poate sa reprezinte un obiectiv obligatoriu de atins. Pe o piata puternic concurentiala micile diferente sunt cele care pot sa determine succesul organizatiei. „Certificarea ISO 9001” reprezinta o forma prin care organizatia confirma bunele practici existente in interiorul sau si, astfel, poate sa-si asigure dezvoltarea pe piata specifica.

Exista si situatii cand "certificarea ISO 9001" nu este impusa de piata ci este solicitata de catre o "entitate" care are putere asupra organizatiei (autoritate legala/ de reglementare, client important, partener, furnizor etc.). In acest caz, "entitatea" care are putere asupra organizatiei vrea sa se convinga ca organizatia care se certifica da suficienta incredere in raport cu activitatile prestate (este orientata catre client/ cetatean, are un mod de lucru prin care se asigura atingerea obiectivelor stabilite etc.).

 

Managementul calitatii (si implicit „certificarea ISO 9001”) devine o preocupare pentru o organizatie
atunci cand competitia pe piata specifica devine intensa

 

"Certificarea ISO 9001" si valoarea adusa

Obtinerea "certificatului ISO 9001" de catre organizatie da incredere tertilor ca aceasta este capabila sa-si respecte angajamentele luate.
Prin certificare se confirma ca organizatia are capabilitatea necesara pentru a-si atinge in mod consecvent obiectivele stabilite. Prin actul de certificare un organism specializat (de certificare) confirma ca in interiorul organizatiei activitatile sunt administrate/ gestionate eficace (se confirma, urmarind cerintele ISO 9001:2008, desfasurarea in organizatie a unor procese eficace de management). 

"Certificatul ISO 9001" furnizeaza incredere tertilor in organizatie dar nu o poate sustine in timp. 
Popular spus, "certificatul" poate "sa-ti deschida usa" dar "nu te tine inauntru".
 

Doar "certificatul ISO 9001" (documentul propriu-zis) nu poate ajuta organizatia atunci cand se afla pe o piata intens concurentiala (de exemplu, integrarea in UE reprezinta, pentru multe organizatii din Romania, un proces de "coborare" a unor "bariere economice" si, de asemenea, determina o serie de restrictii/ cerinte pe care trebuie sa le indeplineasca. 
Aceasta duce, in fapt, la o crestere a nivelului concurential/ competitional pe numeroase piete. 

Chiar daca organizatia din Romania, prin diverse forme, a obtinut "certificatul ISO 9001", odata cu cresterea competitiei pe piata specifica si in lipsa unui mod de lucru competitiv doar va amana "verdictul pietei". 
(organizatia poate "arata" tertilor ca are un mod de lucru competitiv (certificatul) dar, datorita exigentelor specifice unei piete intens concurentiale, in scurt timp va suferi pierderi importante). 

Nota: Multe organizatii din Romania, pentru a continua sa se dezvolte, vor fi nevoite sa treaca de la stilul de management de tip "speculativ" (specific pietelor slab concurentiale, nestructurate) la un stil de management "de constructie" (la o abordare calificata a actului managerial).

 

"Certificarea ISO 9001" aduce valoare (sprijina dezvoltarea organizatiei) daca reprezinta o confirmare a bunelor practici existente in organizatie

 

In sinteza, „certificarea ISO 9001”:

  • este necesara indeosebi pe piete intens concurentiale;
  • aduce valoare in masura in care reprezinta o confirmare a managementului eficace practicat in propria organizatie:;
  • da incredere tertilor in „calitatea” organizatiei, confirmata „zi de zi” prin respectarea angajamentelor luate;
  • confirma calitatea actului managerial si progresul permanent al organizatiei.



 

s.c. Premier Management s.r.l este onorata sa raspunda  oricarei solicitari din partea dvs. referitoare la configurarea unui sistem de management care sa va aduca reale satisfactii, aliniat cerintelor standardului referential: ISO 9001; ISO 14001; ISO 22000; OHSAS 18001. 

Va garantam obtinerea „Certificatului ISO” indiferent de organismul de certificare ales in care aveti incredere si au reputatia/ prestigiul dorit de dvs., cum ar fi: Bureau Veritas Certification; SGS ; SRAC (IQNet) Moody International; SIMTEX; Det Norske Veritas (DNV), membrii TUV CERT; Lloyd's Register Quality Assurance; alte organisme de certificare acreditates (DNV), .

Ne puteti contacta la tel. 021-242.12.22 sau mob. 0722.530.872, sau prin e-mail: contact@premier-management.ro

articol publicat initial: 08 martie 2006 
articol revizuit la data: 26 ianuarie 2009 
Octavian LOGHIN - coordonator articole s.c. Premier Management s.r.l.

 

 

Copyright © Premier Management s.r.l.  All Rights Reserved

(textul este protejat de legea dreptului de autor, legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe). 

sus

 

Reveniti la informatii utile

 

S.C. PREMIER MANAGEMENT S.R.L.
adresa : str. Cristea Mateescu nr. 2, sect.2, Bucuresti
tel./ fax : 021-242.12.22
mob. : 0722.530.872
e-mail : contact@premier-management.ro
web : www.premier-management.ro