"Dezvoltarea afacerii este asigurata     
printr-o
CONDUCERE COMPETENTA"    

 articole/
 informatii utile
 informatii
 video
 cerere
 oferta

 

Competenta organizatiei

(Nota: textul din articolul urmator este protejat de legea dreptului de autor, legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, actualizata,
drept acordat s.c. Premier Management s.r.l., Bucuresti)

 

 

Plecand de la ideea ca printr-o orientare permanenta <in directia calitatii> o organizatie se poate dezvolta constant, in prezentul articol incercam sa argumentam faptul ca pentru a obtine <succesul> prin <calitate> organizatia trebuie sa fie <competenta>.

 

 

Auzim si chiar folosim adesea conceptul de <calitate> atunci cand dorim sa apreciem un produs, un serviciu, o persoana, o emisiune tv sau orice altceva in raport cu care avem un anumit interes. Spunem astfel ca am achizitionat un produs de <foarte buna calitate>, ca a fost executat un serviciu de <o calitate excelenta>, sau ca o anumita persoana este de <foarte buna calitate> in masura in care ne-a fost satisfacut <interesul> avut fata de acel produs/ serviciu/ persoana.

 

Un element important relativ la conceptul de <calitate> il reprezinta <interesul> fata de obiectul/subiectul in cauza.

In lipsa <interesului> conceptul de <calitate> nu are obiect.

<Interesul> este forma prin care ne manifestam o <nevoie> de care suntem mai mult sau mai putin constienti.

 

O <nevoie> poate fi satisfacuta in masura in care exista o anumita <competenta> care sa asigure satisfacerea respectivei nevoi.

Putem fi apreciati ca fiind <competenti>, suntem <o organizatie competenta> in masura in care satisfacem anumite cerinte/ nevoi (exprimate sau nu) a celor interesati de rezultatele activitatii noastre.

 

In virtutea celor mentionate pana aici, putem afirma: <calitatea> este strict conditionata de nivelul de <competenta>. Putem spune ca un produs/ serviciu este de <calitate inalta> (aduce satisfactii inalte) daca cel care l-a produs/ furnizat este <competent>.

 

Considerand <calitatea> ca masura a satisfactiei obtinute, o organizatie care satisface in totalitate cerintele si asteptarile clientilor sai este apreciata ca o organizatie <puternic orientata spre calitate>. Evident, o organizatie care are clientii multumiti isi asigura o constanta dezvoltare. Astfel, pentru a raspunde adecvat solicitarilor si asteptarilor clientilor, organizatia trebuie sa fie <inalt capabila>.

 

 

Dar ce inseamna a fi <organizatie competenta> ?

Competenta unei organizatii o putem considera ca formata din patru competente:

competenta manageriala

competenta tehnica

competenta umana

competenta tehnologica


Prin competenta manageriala intelegem

- ansamblul competentelor detinute de management de a orienta organizatia in directia atingerii obiectivelor

  - structura de management, formata din functiile manageriale din organizatie (de la seful de echipa la Directorul General), influenteaza decisiv atingerea obiectivelor organizatiei. Structura de management este o componenta esentiala a competentei organizatiei.

  - exemplu: capacitatea de planificare, urmarire, control si evaluare a rezultatelor; abilitatea de a motiva si antrena personalul; capacitatea de a urmarii respectarea normelor si a aplica masurile corective ce se impun etc.

 

Prin competenta tehnica a organizatiei intelegem:

-  totalitatea dotarilor, a infrastructurii, a elementelor materiale de care dispune o organizatie la un moment dat

   - exemple: cladiri, spatii de lucru, echipamente de lucru, utilaje, spatii de depozitare, reteaua de calculatoare,  sisteme de gestiune informatica, birouri, dispozitive de masurare etc..

 

Prin competenta tehnologica a organizatiei intelegem:

- totalitatea normelor, procedurilor, regulilor existente si aplicate in organizatie

    - exemple: regulamente de functionare, norme de utilizare a echipamentelor, decizii de lucru, proceduri de realizare a unui anumit produs/serviciu, reguli de predare/primire intre gestiuni etc..

 

Prin competenta umana a organizatiei intelegem:

- numarul si calificarea personalului

-  climatul organizational:

- starea de spirit a personalului la un moment dat

-  cultura organizationala:

- ansamblul valorilor, credintelor, ritualurilor etc. care determina modul de raportare a personalului fata de organizatie

 

Toate competentele compentetei organizatiei, in armonie, determina succesul unei organizatii.

Cele patru <competente> se afla intr-o conditionare stricta. Astfel, intr-o organizatie in care se investeste in tehnica (exemple: achizitia de utilaje performante, introducerea unor programe avansate de gestiune si management etc.) si nu se investeste simultan si in cresterea competentei umane (exemplu: personalul este insuficient sau slab calificat, valorile promovate in societate sunt predominant de genul <lasa ca merge si asa !> etc.) in foarte scurt timp pot aparea probleme majore reflectate in scaderea profitabilitatii societatii (de exemplu: tehnica nu este utilizata la capacitatea dorita; apar neconformitati/probleme datorita gresitei utilizari a tehnicii, tehnica se degradeaza in mod accelerat datorita incompetentei in ceea ce priveste utilizarea curenta a acestora etc.). In mod similar, daca se investeste in cresterea competentei umane (ca numar si calificare) dar nu exista o investitie in competenta tehnologica (reguli/proceduri) intr-un timp relativ scurt vor aparea fenomene ca: plecari surprinzatoare din organizatie, tensiuni sindicale, dificultati in asigurarea platilor salariale etc.. Investitia in cresterea competentei tehnologice fara sa se investeasca in cea umana sau in cea tehnica, de asemenea provoaca mari dificultati organizatiei (se stabilesc norme/ reguli/ proceduri dar nu exista personal capabil sa le aplice, sau nu exista dotarile, conditiile tehnice necesare pentru a putea fi aplicate). O organizatie pentru a continua sa se dezvolte trebuie sa investeasca in mod echilibrat in componentele competentei sale: tehnic, tehnologic, uman si managerial.

 

Investitia in competenta organizatiei (in management, in tehnica, in tehnologie, in oameni) reprezinta principala conditie a asigurarii succesului. O organizatie continua sa se dezvolte, indiferent de mediul de afaceri, daca managementul sau este adeptul imbunatatirii continue (nu numai declarativ !), este adeptul ideii ca <intodeauna exista solutii mai bune>.

 

 

Va invitam sa participati la cursurile-seminar de practica manageriala realizate de Premier Management s.r.l.!


Avem competenta necesara sa furnizam

  • servicii calificate de consultanta manageriala - cresterea performantei afacerii prin consolidarea proceselor de management
    (beneficiati de rezultatele introducereiii de bune practici de management de planificare, organizare, monitorizare, control);
  • evaluari si diagnoze de management (ale activitatilor de management/ ale personalului care indeplineste functii de conducere)
    (in scopul cunoasterii/ intelegerii slabiciunilor de management si a identificarii actiunilor de imbunatatire ce se impun);
  • cursuri-seminarii de practica manageriala
    (in scopul consolidarii competentei managerilor, a conducatorilor aflati pe diverse niveluri irarhice).

 
Suntem onorati sa raspundem oricarei solicitarii a dvs. referitoare la cresterea performantelor firmei
prin abordarea calificata a managementului afacerii!

Ne puteti contacta la mob. 0722.530.872 , tel./fax 021-242.12.22 sau prin e-mail: contact@premier-management.ro
.

 

 

 

articol initial 25 martie 2005 ( <COMPETENTA - CALITATE – SUCCES>)

articol actualizat: 14 martie 2010

dr.ing. Octavian LOGHIN - coordonator articole s.c. Premier Management s.r.l.

 

Copyright © Premier Management s.r.l.  All Rights Reserved

(textul este protejat de legea dreptului de autor, legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe). 

sus

 

Reveniti la informatii utile


 

S.C. PREMIER MANAGEMENT S.R.L.
adresa : str. Cristea Mateescu nr. 2, sect.2, Bucuresti
tel./ fax : 021-242.12.22
mob. : 0722.530.872
e-mail : contact@premier-management.ro
web : www.premier-management.ro